pondělí 8. února 2016

Sushi

Když jsem viděla leták z Lidlu na asijský týden, hned mi bylo jasné, že je ten pravý čas vyrobit svoje první sushi. Sushi mám totiž strašně ráda, je relativně lehké, dobré a taky zdravé. Přestože obsahuje rýži, která se při hubnutí ve větším množství moc nedoporučuje, malé porce, zelenina, mořské plody a ryby činí ze sushi dietní pokrm. Obsahuje vitamíny, minerální látky a dobré tuky a glykemický index je docela nízký díky mořské řase, rybám, tofu či přítomné zelenině. 

Sushi bývá většinou dosti drahé, zvláště, pokud nemáte v  plánu dát si jen 6-ti kouskovou sadu Maki-sushi, ale třeba více kusů, více druhů... proto se skutečně vyplatí "homemade-sushi". Potřebovat budete:
  • "Sushirýži" , která je určená přímo na sushi (speciální japonská kulatá rýže)
  • Rýžový ocet (ne jiný!), sůl, cukr
  • Mořskou řasu Nori
  • Sojovou omáčku
  • Wasabi pastu
  • Sezam
  • Okurku
  • Lososa (uzeného či syrového)
Sushi je docela variabilní, můžete ho naplnit čím chcete, nejčastěji se však plní okurkou, avokádem, tuňákem nebo lososem. Já jsem se docela bála syrového lososa (především o jeho čerstvost) a tak jsem použila uzeného. Sushi jsem taky naplnila praženým sezamem, okurkou a wasabi. Na internetu je k vidění spousta videí, receptů a postupů, jak sushi vyrobit. Já jsem skloubila několik dohromady a tohle je můj návod. (Mimochodem rolovací podložku na výrobu rolek už v Lidlu neměli, tak jsem použila papír potažený potravinářskou folií a taky to šlo:))

  1. Ze všeho nejdůležitější je rýže. Pokud máte tu správnou kulatou, pořádně ji propláchněte (cca 300 g). Klidně víckrát, ale hlavně, aby voda, která z rýže odtéká, byla čirá. Potom rýži zalijeme vodou v poměru rýže : voda - 1:1,5 Nejdřív přivedeme prudce k varu, poté stlumíme a vaříme, dokud se voda neodpaří.
  2. Rýži necháme vychladnout a potom ji smícháme se směsí rýžového octa, cukru a soli (6:6:1 - 60 ml octa, 60 g cukru a 10 g soli). Rýže musí do sebe tuhle směs jakoby "nacucnout".
  3. Když je rýže hezky chladná, vezmeme si vždy půlku řasy (ano, řasa se většinou půlí napůl), naneseme na ni 0,5 cm rýže, ale jeden okraj necháme tak 1 cm volný (dole na obrázku je ukázka). Doprostřed rýže dáme suroviny -nejprve lehkou tenkou vrstvičku wasabi pasty, dále rybu, pásky okurky, avokáda a posypeme sezamem.
  4. Rolku potom zarulujeme, volný 1 cm navlhčíme vodou a slepíme ke koncové řase. Vznikne rulička, kterou krájíme navlhčeným ostrým nožem na půlku a potom každou půlku na 3 dílky = celkem tedy vznikne 6 dílků.
  5. Namáčíme do sojovky smíchené s trochou wasabi křenu. Často se mezi jednotlivými kusy jí také naložený zázvor, ale ten jsem tentokrát vynechala.









Lady ještě malá ukázka, jak sushi rolovat:


Žádné komentáře:

Okomentovat